Jag har varit företagare sedan 1993. Det var innan internet var ett verktyg för alla utom nördar. Visst körde vi vår administration i ett supermodernt administrativt system för Mac men det låg lokalt installerat och hade ingen kontakt med omvärlden.

Bara att betala vår räkningar var ett omständligt arbete. Bankgirot med sina blanketter var på den tiden det moderna och tidsbesparande sättet. Fylla i blanketterna och lägga det i sitt speciella lilla kuvert för att sen gå och posta det. Några veckor senare fick jag tillbaka bekräftelsen på posten (som man på den tiden kunde lita på). Glad och nöjd kunde jag sen uppdatera reskontran med de senaste posterna.

När vi hade fått ett modem som vi kunde koppla upp via telefonen kunde vi skrota blanketterna och börja skicka filer istället. Mindre hantering men fortfarande en hel del manuell hantering. Reskontrorna var bättre uppdaterade bara någon kunde ladda ner de senaste filerna från banken.

AutoPay är något vi börjat med nu

Nu har vi startat upp AutPpay i företaget med integration till banken. Banken hämtar och lämnar filer till oss. Attesterade leverantörsfakturor som är godkända för betalning hämtas av banken och läggs upp för betalning på förfallodatum. In- och utbetalningar skickas av banken in i Visma för att uppdatera reskontrorna. Eftersom matchningen på betalningar baseras på OCR nummer så träffsäkerheten närmast 100%. Det innebär att de posterna markeras som avstämda på likvidkontona. Det är en riktig bonus när det är dags att stämma av sina likvidkonton eftersom merparten av rörelserna på kontot redan är avstämda och klara. Snabbt smidigt och effektivt. Talesättet ”det var bättre förr” stämmer absolut inte när det gäller den här hanteringen.

Hur kommer det sig att jag aldrig har någon tid över nu när allt är så effektivt? Kan det vara så att sociala nätverk, mejl och chattar stjäl all den tid jag fick över?