Det har i många år ryktats om att Amazon ska lanseras i Sverige. Nu i höst blir detta verklighet. Med 15 000 kvm lager i Eskilstuna ska Amazon gå in i den svenska marknaden med stormsteg.

I USA står Amazon för nästan 50 % av all e-handel. I Europa har de intagit en stark position i bland annat Tyskland. Trots att de endast är etablerade i ett 20 länder, fraktar de över hela världen och pressar därefter priserna på konkurrerande varor. Är Amazon till för- eller nackdel för företag? En fördel kan ses hos de mindre aktörerna som kan nå ut till fler kunder samt även hos de större som kan nå ut till sina målgrupper över hela världen. Vad detta innebär för den svenska marknaden återstår att se.

Att komma igång och sälja på Amazon kan verka komplicerat. Vi hoppas därför med denna guide kunna hjälpa er en bit på vägen.

Skapa shop i Amazon

Första steget blir att skapa ett konto på Amazon Marketplace. Det är här din "shop" kommer ligga. Det finns inga krav på att ha en egen hemsida för att skapa ett konto. I din Amazon Marketplace-shop skapar du sedan en produktsida där du lägger in information och bilder om dina produkter.

Du kommer även behöva välja hur du vill hantera dina ordrar. Det finns två alternativ att välja bland:

  • Fulfillment by Merchant (FBM) - väljer du detta alternativ så kommer du sköta all orderhantering, returer m.m. på egen hand.
  • Fullfilled by Amazon (FBA) - väljer du detta alternativ så kommer Amazon att sköta all orderhantering. Du skickar in dina varor till Amazon och låter de hantera allt från logistik till returer. De tar betalt för att lagerföra dina produkter samt för frakt/retur av produkterna.

Lägg energi på marknadsföringen

När du kommit igång med shopen är det dags att marknadsföra dina produkter. Likt Google kan man söka i Amazon för att hitta de varor man vill köpa. För att ta reda på vad din målgrupp söker på kan ni använda er av verktyget Ahrefs.com. Genom att lära känna era målgrupper och vad de söker på, kan era kunder lättare hitta till just era produkter och er shop.

Ni kan även annonsera era produkter via Amazon Advertising för att nå ut till ännu fler kunder. Att hitta rätt sökord (se ovan punkt) är ett steg på vägen men vill ni vara säkra på att ännu fler hittar till er shop, så behöver ni stärka ert varumärke genom annonsering. Ni väljer själva om syftet är att stärka varumärket och exponera fler köpare till just era produkter. Fördelen är att om de sett ert varumärke och era produkter tillräckligt många gånger kommer det första de tänker på vara er när det väl är dags att slå till med ett köp. Det går även att annonsera en Call-to-action, alltså att de faktiskt klickar sig in och lägger en köporder direkt. Hur aggressivt ni vill gå in på er annonsering är helt upp till er. Oftast betalar ni per annonsklick.

 

Under kommande veckor kommer vi lägga upp fler guider där vi går med in på djupet i varje komma-igång-steg. Håll utkik efter våra inlägg!