"En ABC-analys används för att klassificera artiklar i tre olika kategorier baserat på vilket värde dom bidrar med till verksamheten."

A-klass är oftast kopplat till de produkter som är affärskritiska. De säljs antingen i stora volymer eller har ett högt värde.

B-klass innebär viktiga produkter men inte affärskritiska. Mellanstor efterfrågan samt värde.

C-klass har oftast lågt värde och mindre betydelse för verksamheten.

En XYZ-analys förfinar ABC-analysen ytterligare.

 

I den här guiden går vi igenom följande punkter:

  • Varför ABC-analys?
  • En introduktion till ABC-analys
  • ABC-analys i praktiken
  • Vad är XYZ-analys?
  • Att beräkna XYZ
  • Värdet av att kombinera ABC med XYZ
  • Förfina lagerstyrningen med EazyStock
  • Ta XYZ-analysen till ytterligare en nivå
  • Reducera lagret och förbättra servicegraden

 

Ladda ner whitepaper

Tveka inte på att höra av dig vid frågor eller funderingar!