Lager och logistik för e-handel

Modern e-handel präglas av tuff konkurrens och tillväxt. Strävar man efter att bli en framgångsrik e-handlare kan man nog idag påstå att kärnan är effektiv logistik.

När man pratar e-handel är det inte endast shopen som är i fokus, en välfungerade och effektiv e-handel betyder att hela logistikflödet fungerar bra. Er webbshop är alltså bara en del i hela flödet för orderhantering. För att lyckas med e-handel krävs det då att ni har koll på alla systemen som är med i flödet samt funderar över hur ordrar kan hanteras på effektivt sätt i form av pengar och tid.

Kontakta oss för en kostnadsfri demo

Lager och inköp

Att effektivisera inköpsrutiner är i fokus för de flesta e-handlare. Lika viktigt är det att kunna optimera logistikplaneringen och effektivisera utleveransprocessen.

Idag har många affärssystem stöd för smart lagerhantering direkt i standardprodukten, men vissa e-handlare väljer att dra nytta av en tredjepartslösning för lager och logistik. Anledningen till att man väljer att hantera lager i ett annat system kan vara ett behov av fördjupade funktionaliteter eller kostnadseffektivitet. Oavsett om man väljer affärssystemet eller ett externt lagersystem för lagerhantering är det viktigaste att ha en integrerad lösning för hela kedjan.

Integrationer

Om affärssystemet och e-handel arbetar separat från varandra blir situationen ohållbar när t.ex. större volymer ska hanteras, vilket skapar behovet för integration. Utan integrationer försvinner också chansen att erbjuda hög kundupplevelse och snabba leveranser. Kunden kan kanske då inte se orderhistorik, få uppdateringar om lagerstatus och leveranstider och inte heller spåra sin beställning direkt i webbshoppen.

Moderna affärssystem såsom Visma.net har goda integrationsmöjligheter och den möjligheten bör då utnyttjas för att göra ert jobb bättre och enklare genom att slippa manuell handpåläggning. Ni kan helt enkelt hantera en högre ordervolym och ett växande sortiment.

Hållbar e-handel

Det är ett ganska luddigt uttryck men något som man kan läsa om överallt. Det finns många sätt att se på hållbar e-handel, vissa menar att det handlar mycket om hur vi förpackar och levererar våra varor. Många gånger så förpackas varor i mycket emballage och kartonger som är alldeles för stora för varorna. Eftersom e-handel är något som ökar markant så behöver man ha en bra strategi för att skapa en hållbar e-handel eftersom konsumenter blir mer kräsna och ställer höga krav.

Kundupplevelse och lojalitet 

Traditionella butiker kan utveckla en minnesvärd kundupplevelse med intressant dekoration och vänlig personal. Som en e-handelsbutik är er kundupplevelse precis lika viktig. En bra kundupplevelse skapar lojalitet och förvandlar i ert fall surfare till kunder.

För att uppnå en kundupplevelse som genererar återkommande kunder behövs det:

  • Snabba leveranstider

  • Estetiskt tilltalande design

  • Enkel produktbeskrivning

  • Enkel utcheckning

Vilket ni kan få genom att ha rätt systemstöd och integrationer där ni har automatiserade flöden och effektiva processer.

Retur- och återbetalningspolicy

Onlineshoppare är generellt mer uppmärksamma på e-handlare med komplicerade retur- och ersättningspolicys. När e-handelsföretag inte erbjuder smidiga returer eller återbetalningar kan konsumenten mycket väl bli tveksam inför att beställa.

En simpel policy för retur och återbetalning är avgörande för ökad försäljning. När ni utvecklar er policy är det viktigt att:

  • Skapa en lättförståelig policy för retur och återbetalning utan många undantag
  • Bestämma er för hur ni ska hantera fraktkostnader
  • Låta affärssystemet underlätta hanteringen av returer så att dessa sker på ett smidigt sätt

Ökad försäljning och långsiktig tillväxt 

Alla företag vill växa och ha en långsiktig tillväxt. För att skapa det och ge kunden en bra upplevelse bör man fundera på vilka utmaningar som ni som företag har och låta systemen hjälpa er med att effektivisera flödena samtidigt som ni kan fokusera på saker som kundupplevelser och andra viktiga delar i er strategi. Med det sagt så bör ni:        

branschlosning_singel_icon_2

Analysera lagerkostnader och automatisera logistikhantering så mycket som möjligt. Det i sin tur kommer att göra det möjligt att hänga med i en ökad försäljning och hantera större volymer av ordrar.

branschlosning_singel_icon_1

Försöka minska fraktkostnader när det är möjligt.

branschlosning_singel_icon_1

Undersöka returer av beställningar och försök minimera finansiella konsekvenser.

branschlosning_singel_icon_2

Läsa igenom kundrecensioner och göra förbättringar vid behov.

Boka en kostnadsfri demo!