Det finns många nämnvärda fördelar med att ha ett molnbaserat affärssystem. Inte minst satsar Visma på molnbaserade affärssystem, något som innebär att man inte längre behöver ha egen IT-tekniker eller servrar in-house. Förr köpte man affärssystemet likaså med licenserna. Oftast var investeringen en stor kostnad och inte nog med det så fick man även köpa en server på kontoret för att drifta affärsystemet. Detta blev ännu en kostnad för företaget. Om servern slutade funka fick man kalla dit en IT-tekniker. Ibland låg systemet nere under en längre period och man låg därför efter med t.ex. den löpande bokföringen. Det kostade alltså både tid och pengar. IT teknikern var inte heller billig. En enskild timme för att dra i några sladdar och klicka på några knappar kunde kosta upp mot 1000 kr i timmen. Ni kan själva räkna på vad det kostade.

Visma.net säljs som en SaaS-tjänst. Med andra ord kan man komma åt affärssystemet när som helst och var som helst. Man kopplar upp sig på internet och loggar in via en browser. Det spelar ingen roll om det är på datorn, surfplattan eller mobilen. Det är enkelt och smidigt. Dessutom är en SaaS-tjänst något som är skalbart. Företaget kan köpa till licenser och användare vid behov och ”avsluta” licenserna när man inte längre behöver dem. Man är inte bunden på något vis. Dessutom innebär Visma.nets SaaS-tjänst att uppgraderingen även ingår i kostnaden. Man har alltid senaste versionen tillgänglig.

Visma Business funkar ungefär på samma sätt. De flesta företag idag väljer att låta någon annan drifta systemet åt dem. Därmed slipper de höga investeringskostnader i att köpa servrar in-house och företaget som driftar systemet brukar inkludera att de ”fixar” problmenen som uppstå. Detta för en mycket lägre peng än om man skulle drifta affärssystemet själva. Ännu ett steg som Visma tagit i denna produkt är att den också säljs som på en hyrprislista. Man kan skala upp och ned på licenser och användare utan att behöva binda sig fast vid någon högre kostnad.