Det är svårt att veta var man ska börja. Det finns stora möjligheter för företag som vill ligga i framkant eller åtminstone hänga med i utvecklingen. Många gånger krävs det att man tar in en projektledare som kan hjälpa en reda ut ett företags interna processer. Detta för att kartlägga vad man kan automatisera och effektivisera. När man väl kommit till den punkten att man vet på ett ungefär vad visionen är så är egentligen det ännu svårare steget att faktiskt ta tag i det.

Som vi tidigare diskuterat att svårigheten ligger inte i att skapa visioner och se utvecklingsmöjligheterna. Ofta finns det andra faktorer som skräms och sätter stopp för att gå vidare med att modernisera och digitalisera sitt företag. Inte sällan träffar jag på chefer och andra beslutsfattare där det finns ingen som helst betalningsvilja. Som jag tidigare har skrivit om glömmer man räkna på Return on Investment (ROI). De glömmer alltså vad man kommer tjäna på att göra denna investering i jämförelse vad man initialt lägger ned. Företag backar redan när de ser offerten. De tycker det är orimligt att det kostar ett antal konsulttimmar för att implementera ett sådant system. Alltså, ett system som de vet ger de bättre kontroll och därmed en högre vinst i längden.

Jag var på sälj- och markandskonferens i Oslo och där tog en av cheferna upp att det är så lätt för personer att gå och köpa en bil. Det kostar kanske lika mycket pengar som att köpa ett affärssystem men inte står man och tvekar på om det är ett bra köp eller inte. Utan att ens blinka tar man ett beslut på att den där bilen, den är den rätta saken att lägga ned pengarna på. För mig är ett affärssystem en investering och en bil en ren förlust. Att köpa en helt ny bil innebär att man tappar värdet på den så fort man kör ut från bilfirman. Inte heller blir den mer värd med åren. Tvärtom för ett affärssystem, detta är utan tvekan en investering som bara kan gå upp i värde, år efter år.