Projektredovisning, tidrapportering och fakturering i ett och samma system

Visma.net Project Management (tidigare Visma Severa) är ett molnbaserat verktyg för projektredovisning. Det hanterar allt från uppföljning av projekt till fakturering och analys. Det är enkelt att komma igång och ni får snabbt kontroll på era projekt.

Project Management är särskilt lämpat för företag som fakturerar sin tid. Verktyget riktar sig till kunder inom IT- & konsultbolag, reklam och media samt redovisningsbyråer.

Att skapa ett projekt i Visma.net Project Management tar mindre än en minut. Projektöversikten och KPI-erna är alltid aktuella. Det hjälper dig att får en översikt över planeringen och projektets lönsamhet.

  • Få full kontroll över projektet under hela processen.

  • Planera uppdrag, fördela arbetsuppgifter och spåra lönsamhet.

  • Genom mobilappen registrerar man enkelt sina timmar.

  • Systemet fungerar för både interna och externa projekt.

  • Timmarna man registrerar är omedelbart klara för attestering, rapportering och fakturering.

 

Kontakta oss för Visma.net Project Management

Just nu 10 000 – 25 000 kr i värdecheck

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
  • Kundhantering

    Säljstöd och full översikt på kunderna.

  • Projektverktyg

    Lönsammare projekt.

  • Resursplanering

    Rätt resurser i rätt tid.

Full översikt på era kunder

Att hantera projekt och kunder i ett och samma system är en självklarhet för Visma.net Project Management. I den integrerade CRM-modulen kan ni lägga in avancerad information om kunden. Det är enkelt att hitta kontaktdata, söka upp historik samt följa säljprocessen. Ni kan även skapa aktivitet mot kund samt lägga upp att-göra listor.

  • Mata in flera adresser och kontaktpersoner på samma kund.
  • Lägga in nyckelord på kontaktpersonerna så ni enkelt kan hitta dem.
  • Har ni bokat möten med kunden är det bara till att skriva in det i den inbyggda kalendern.
  • För ännu bättre koll på era kunder kan ni segmentera de efter olika information. Exempelvis kan ni mäta vilka kunder som är mer lönsamma än andra.

Ökad lönsamhet i era projekt

I Visma.net Project Management kan ni få full kontroll på era projekt. Lägg in information om era kunder och koppla ihop de med en säljprocess. Här kan ni även lägga till relevant information så som timmar, kostnader och annan finansiell information. Boka möten med kunden och lägg in det i den integrerade kalendern. Som projektledare kan ni även resursplanera i en drag-and-drop kalender (Gantt). Vill ni se era vinstmarginaler och lätt räkna fram prissättningen kan ni sortera information på kund-, projekt-, företags- eller avdelningsnivå.

Underlättar projektuppföljning

Visma.net Project Management är lika nyttig för projektledare som för medarbetare i projekten. Som användare i systemet kan man redan på startsidan få en realtidsstatus på sina egna prognoser, pipeline, det man fakturerat hittills och kontaktinformation. Man kan även få fram rapporter på olika nivåer, allt från säljare- och produkt- till organisationsnivå.

  • Förenkla och korta ned era säljprocesser genom att mata systemet med allt ni behöver.
  • Lägg in anbud, offerter och prisförslag på respektive produkt eller tjänst som ni säljer.
  • Skapa ett nytt projekt direkt från ett kundkort och lägg in en faktureringsplan enligt överenskommelse (rörlig, fast eller återkommande).

Resursplanering redan innan projektet drar igång

Redan innan ni skrivit på avtal med kunden kan projektledaren börja planera för projektet. Genom ett Gantt-schema kan man lägga in beläggning på ett projekt. Man kan här göra en kapacitetsanalys och se till att det finns rätt resurser redan i början av projektet. Genom att tidigt planera för resurserna i ett projekt kan ni få koll på om ni har tillräckligt med personal eller om ni till och med kan skala ned på bemanningen. Ni kan planera för medarbetarna utifrån procent- eller timbasis. Ni kan även utgå från varje persons roll, avdelning och kunskapsområde.

När projektet är igång kan ni enkelt jämföra er resursplanering med ett faktiskt resultat. Detta kommer underlätta för framtida planeringar då ni en rapport kan se faktiskt kapacitet, belastning och tidsåtgång. Tack vare detta kan ni från start se till att effektivisera ert arbete och få bättre lönsamhet i era projekt.

  • Tid och utlägg

    Rapportera tid på språng.

  • Fakturering

    Effektivsera faktureringen.

  • Rapport och analys

    Få tillgång till data i realtid.

Arbetade timmar rapporterar ni direkt i appen

Ni väljer vad som passar er bäst, rapportera er tid timvis, dagligen, eller veckovis på webben eller i mobila appen. Det ska vara enkelt att redovisa sin tid och rapporterna uppdateras i realtid och kopplas till kund eller internt arbete som därefter ligger till grund för fakturaunderlaget.

Ni sparar tid med enkel tidrapportering

Ni lägger er tid på debiterbart projekt istället för krånglig rapportering av tid. Tiden registreras löpande eller i slutet av dagen och kopplas till fakturaunderlag.

  • De anställda som jobbar veckovis med projekt kan använda föregående dag som aktuell mall för att fylla i sin rapport. Det sker med en knapptryckning.
  • Man kan ställa in så att tidrapporter måste godkännas av projektledaren eller annan ägare av projektet. Tiden blir då låst för ändring och redo att bli underlag för faktura.
  • Timmarna kan rapporteras tillsammans med resekostnader.
  • Utlägg kan sammanställas till ett dokument med alla kostnader. Både de kostnader där man kan få ersättning och icke-kompenserbara kostnader.
  • Kvitton kan enkelt laddas upp och bifogas med eventuella utlägg.

Effektivisera faktureringen

Ni kan spara åtskilliga timmar med automatiserad fakturering. Systemet hämtar upp fakturaunderlag från projekt, utlägg, produkter, resekostnader och rapporterade timmar. Man sammanställer allt med en knapptryckning.

Automatisera fakturaunderlag

I systemet kan du arbete med färdiga prislistor för att effektivisera faktureringen ytterligare. Arbetstimmar, resekostnader, och utlägg kan utgöra önskat underlag för fördefinierad fakturering. Allt görs med en knapptryckning och du skapar en faktura utifrån färdiga prislistor i översikten för projektet.

●      Sammanställ flera projekt på samma faktura.

●      Stödjer alla valutor och olika momssatser.

●      Fakturor som är redo kan skrivas ut, mailas som PDF eller skickas automatiskt genom en tredjepartstjänst (AutoInvoice).

Insikter i realtid

Du får full inblick i din verksamhet genom rapporter och analyser i realtid. Rapporter kan skapas utifrån projektlönsamhet och resursanvändning kan även baseras på fakturering och intäkter.

Ett enhetligt arbete mot gemensamma mål

I Visma.net Project Management kan alla anställda skapa personliga dashboards utifrån aktuella projekt.

  • Dashboards kan delas inom organisation baserat på olika roller som projektledare, försäljningschef eller administration.
  • Lägg till olika rapporter till ditt personliga dashboard för omedelbar tillgång till viktig information.
  • Skapa obegränsat med rapporter. Skapa egna favoriter och dela med medarbetare och kunder.

Projekthantering i molnet

Hantera alla din ärenden på språng. Det enda du behöver är internetuppkopling. Det är lika smidigt på datorn som på mobil och surfplatta.

Tack vare att Visma.net Project Management ligger i molnet kommer du och dina kollegor ha tillgång till samma data. Det underlättar för projekthantering oavsett var ni befinner er. Dessutom behöver ni inte tänka på backuper och uppgraderingar, detta sker helt automatiskt i systemet.